Αλίντα Δημητρίου - άρθρο Η Γυναίκα στο χώρο του ελληνικού κινηματογράφου - 1979 - περ. Φιλμ - ΜΝΗΜΟΤΕΧΝΕΙΟΝ




Αλίντα Δημητρίου,

«Η γυναίκα στο χώρο του κινηματογράφου»

- άρθρο στο περ. «Φιλμ», τεύχος 17, (1979)

[ Τα παρουσιαζόμενα αποσπάσματα από το εν λόγω άρθρο της Αλίντας Δημητρίου ελαφρά τροποποιημένα ως προς την παραγραφοποίηση. ]     

περ. «Φιλμ», τεύχος 17, Ιούλιος 1979 (τιμή: 120 δρχ.)

Ο τίτλος του τεύχους «Γυναίκες και κινηματογράφος»

     Διευθυντής: Θανάσης Ρεντζής

    ’Επιμέλεια τεύχους: Γκαίη Άγγελή

     Συνεργάτες:

       ’Ιωάννα Ζερβού,

        Μαργαρίτα Καραπάνου,

        Έφη Ρομποτή,

        Ρούλα Φασσέα,

        Κώστας Βάκκας,

        Άνδρέας Παγουλατος,

        Νΐκος Ε. Παναγιωτόπουλος,

        ΝότηςΦόρσος.

 

     

 

 

 

 

   Στο συγκεκριμένο τεύχος 17 του περ. «Φιλμ» (1979) υπάρχουν επίσης, μεταξύ άλλων, τα άκρως ενδιαφέροντα άρθρα:

 

/ - Laura Malvey, Οπτική απόλαυση και αφηγηματικός κινηματογράφος.

/ - Ιωάννα Ζερβού, Μαργκερίτ Ντυρά. Από τη λογοτεχνία στον κινηματογράφο.

/ - Νίκος Φενέκ Μικελίδης, Γυναικείες μορφές στον κινηματογράφο. Από τον Έντισον ως τις μέρες μας.

 

    ακόμη οι συζητήσεις-συνεντεύξεις:

 

/ - Σαντάλ Άκερμαν μια συζήτηση με τον Ανδρέα Παγουλάτο και τον Ιβάν Αράντα.

 

/ - Γκαίη Αγγελή, «Μια συνομιλία με την πρώτη Ελληνίδα Σκηνοθέτιδα Μαρία Πλυτά».  

 

 

   από το άρθρο της Αλίντας Δημητρίου:

 

 

    Η Μαρία Πλυτά έμφανίζεται άπό τήν άρχή της δεκαετίας τοϋ 50 καί κρατάει τό ρόλο τοϋ Σκηνοθέτη, καί τοϋ παραγωγού

    (πρώτη ταινία: «Τ’ άρραβωνιάσματα», 1950).

 

 

    Η Δέσποινα Κοντογιώργη δουλεύει γιά πρώτη φορά στή ταινία «Λύκαινα» τής Μαρίας Πλυτά καί μετά στό «Πικρό ψωμί» τοϋ Γρηγόρη Γρηγορίου. Κρατάει τό ρόλο τοϋ Σκρίπτ καί τοϋ βοηθού σκηνοθέτη. ’Αργότερα δουλεύει στό μοντάζ καί τή Διεύθυνση παραγωγής.

 

   Η Δέσποινα Κοντογιώργη είναι ή πρώτη, πού μέσα στη πορεία τής δουλειάς της άνέπτυξε τήν ειδικότητα τής Σκρίπτ άνάλογα μέ τά ξένα πρότυπα.

 

     Μιά άλλη γυναικεία παρέμβαση στά κατοπινότερα χρόνια είναι αυτή τής συγγραφέως Μαργαρίτας Λυμπεράκη πού έκανε τό σενάριο τής «Μαγικής Πόλης» τοϋ Νίκου Κούνδουρου, κι’ άργότερα έκανε κι’ άλλα σενάρια, πού άλλα γνωρίστηκαν καί άλλα δχι.

 

 

     Τό 1958, ή Αίλα Κουρκουλάκου γυρίζει τήν πρώτη της ταινία «Τό νησί τής σιωπής», έχει σπουδάσει κινηματογράφο στήν ’Ιταλία.

 

    Η Μαριλένα ’Αραβαντινοϋ δουλεύει σάν ντεκορατρίς.

 

 

    Προχωρώντας στή δεκαετία τοϋ 60, βρίσκουμε τήν Βασιλεία Δρακάκη ν’ άσχολεϊται τόσο στό τομέα τής Παραγωγής, δσο καί τής Διανομής.

 

 

    Τό 1964, ή Αιμιλία Προβιά σκηνοθετεί τή μικρού μήκους «Περίπα­τος» καί ένα χρόνο άργότερα (1965) τήν έπίσης μικρού μήκους: «'Αχιλλέας».

 

    Στό μοντάζ έχουμε τή Γιάννα Σπυροπούλου καί στό κόψιμο τοϋ νεγκατίφ τήν πασίγνωστη Μπέτυ.

   

    Στή διεύθυνση παραγωγής τήν ‘Ασπα Σωτήρχου καί τήν Τζοβάνα Μπέζου.

 

 

     Τή δεκαετία τοϋ 70 έγκαινιάζει η Νίκη Τριανταφυλλίδη, ηθοποιός τοϋ κινηματογράφου πού περνάει πίσω άπό τήν κάμερα καί γυρίζει τήν ταινία μικρού μήκους «Τό συνηθισμένο μου όνειρο».

 

   Τήν ίδια χρονιά σκηνοθετεί καί η Εύγενία Χατζίκου τή μικρού μή­κους «Τό άγγελούδι μας, πούντο».

 

    Η Μίκα Ζαχαροπούλου τό 1965 γυρίζει τή μικρού μήκους ταινία «Συνάντηση», δπου έκτός άπό τό ρόλο τοϋ Σκηνοθέτη είναι και ηθοποιός, ένώ τήν έπόμενη χρονιά (1966) γυρίζει τή μεγάλου μήκους ταινία «Δάφνις καί Χλόη».

 

    Τό 1967 έμφανίζεται ή Τώνια Μαρκετάκη μέ τή μικρού μήκους «Ό Γιάννης καί ό δρόμος» καί κάνει ή ίδια τό μοντάζ.

     Τό 1973 γυρίζει πιά ταινία μεγάλου μήκους: «Γιάννης ό βίαιος».

 

    Τό 1972, ή Εταιρία «Σύγχρονος Κινηματογράφος» χρηματοδοτεί δέκα ταινίες μικρού μήκους καί δίνει τήν εύκαιρία νά παρουσίαστοϋν τρεις γυναίκες:

/ - ή Φρίντα Λιάππα μέ τήν ταινία «Μετά 40 μέρες»,

/ - ή Βασιλική Ήλιοπούλου μέ τή ««Μικρή περιγραφή τής έπιστροφής του»,

/ - ή Μαρία Γαβαλά μέ τό ««Άνθρωποι καί τόποι ύπό έξέλιξη».

  Καί οί τρεις κρατούν τό ρόλο τοΰ Σκηνοθέτη.

 

  Ή Πόπη Άλκουλή γυρίζει τή μικρού μήκους ταινία «’Εκδρομή».

 

 Το 1973:

 

Τό 1973 παρουσιάζεται:

/ - η Μαρία Νικολακοπούλου μέ τήν «Ή Άννα ξεκουράζεται»

/ - η Κεύη Παγώνη μέ τήν «Η μέρα τέλειωσε».

        Καί οί δυό ταινίες είναι μικρού μήκους.

 

Το 1974:

    Η Λένα Βουδούρη τό 1974 κάνει τή μικρού μήκους: «Άννιμα» καί τήν έπόμενη χρονιά (1975) περνάει σέ ταινία μεγάλου μήκους «Καραγκιόζης».

 

Το 1975:

 Η Μαρία Κομνηνού παρουσιάζει στό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης τοϋ ’75, τή μικρού μήκους ««Καβάλα, Νοέμβρης 1974».

 

Το 1976:

 

Τό 1976 παρουσιάζονται πέντε ταινίες μικρού μήκους άπό γυναί­κες:

/ - η Γκαίη Άγγελή μέ τό «Μοναστηράκι»,

/ - η Μαρία Γαβαλά μέ τό «Κρέπ ντέ Σίν»,

/ - η Ελένη Γκρέμου μέ τό «Μιά ματιά καί μιά κουβέν­τα»,

/ - η ’Ίρις Ζαχμανίδου μέ τό <«Γελεκάκι»

/ - η Κυριακή Λαζόγκα μέ τό «’Άτιτλο».

 

/ - ή Δέσποινα Καρβέλα, ή όποία στό Διεθνές Φεστιβάλ τοϋ ’76 συμμετείχε μέ τήν ταινία μικρού μήκους «Μπέρκλεϋ, τό άπόγευμα».

 

Το 1977:

 

 ’Αναφέρουμε μέ άλφαβητική σειρά τίς ταινίες τοϋ 1977:

 

Α.) Ταινίες μεγάλου μήκους:

/ - «Παραλλαγές στό ϊδιο θέμα» τής Άντουανέτας Άγγελίδη,

/ - «Οί γυναίκες σήμερα» τής Πόπης Άλκουλή,

/ - «Ό άγώνας τών τυφλών» τής Μαίρης Παπαλιοϋ.

 

Β.) Ταινίες μικρού μήκους:

/ - « Άπό τή μιά άκρη στήν άλλη» τής Μαρίας Γαβαλά,

/ - «Οί Καρβουνιάρηδες» τής Άλίντας Δημητρίου,

/ - « Ό τραγι­κός θάνατος τοϋ παππού» τής Βασιλικής Ήλιοπούλου,

/ - «Γιά τήν Ικαρία» τής Λάλη Κοντοθεοδώρου,

/ - «Μιά ζωή σέ θυμάμαι νά φεύ­γεις» τής Φρίντας Λιάππα.

 

 

  Το 1978:

  Τό 1978 παρουσιάζονται τέσσερα νέα όνόματα μέ μικρού μήκους:

/ - η Άννα Κεσσίσογλου μέ τό « Απεργία πείνας»,

/ - η Μαρία Μαυρίκου μέ τό ««Σκυριανό γάμο»,

/ - η Μαρία Παπαγεωργίου μέ τό «Μιά μικρή έμπνευση»,

/ - η Φωτεινή Σισκοπούλου μέ τόν « ’Απόφοιτο».

 

  Γύρισαν, έπίσης ταινίες μικρού μήκους:

/  - η Γκαίη Άγγελή τό «Θεσσα­λονίκη, 6.5 Ρίχτερ»

/ - η Άλίντα Δημητρίου τό «Σπάτα».

 

  Πρίν κλείσουμε τή δεκαετία τού ’70 πρέπει ν’ άναφέρουμε:

/ -  τή Φοίβη Σταυροπούλου στή Διεύθυνση παραγωγής,

/ - τή Δέσποινα Μαρουλάκου στό μοντάζ,  

/ - τή Μίλλη Γρέγου Δεληπέτρου στήν Παραγωγή, χρηματοδότησε δυό ταινίες μεγάλου μήκους.