Helga Dittmar - κοινωνική ψυχολογία των υλικών αποκτημάτων (1992) - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ

 


Helga Dittmar The Social Psychology of Material Possessions

 

 

  Στο συγκεκριμένο βιβλίο της (1992) η Helga Dittmar εξετάζει πως τα υλικά αποκτήματα, συμπεριλαμβανομένων μεταξύ αυτών και τα συμβολικά προϊόντα (π.χ. δίσκοι, βιβλία, παραστάσεις), αποτελούν στην ουσία σύμβολα και ενδείξεις κοινωνικής ταυτότητας, καθώς επίσης οι αισθητικές προτιμήσεις και η κατοχή αποκτημάτων συνενώνουν ως σημεία αναγνώρισης μέλη ομάδων, λειτουργώντας παράλληλα ως όρια/φραγμοί διαφοροποίησης με άλλες ομάδες που υιοθετούν, εξ αιτίας φυσικά και των διαθέσιμων οικονομικών τους πόρων, διαφορετικά καταναλωτικά υποδείγματα. Δεν είναι τυχαίο που η Helga Dittmar αφιιερώνει το βιβλίο της στον Erich Fromm ανγνωρίζοντάς το, εν μέρει, ως συνέχεια ή προέκταση, ιδίως στον χώρο της κοινωνικής ψυχολογίας, της γραμμής της σκέψης που εκείνος διάνοιξε με το βιβλίο του «Να Έχεις ή να Είσαι».  

 

  Τα κεφάλαια (με κάποια ενδεικτικά υποκεφάλαια) του βιβλίου της Helga Dittmar The Social Psychology of Material Possessions: To Have Is to Be, 1992, Harvester  Wheatseaf, U.K. / also St. Martin’s Press, New York.

 

 

/ - 1. “TO HAVE IS TO BE: Is That the Question?”

Private Property and Materialism.

Material Symbols.

Self, other and material symbols of Identity.

The rise of mass consumer society: we are what we have.

Identity through possessions.

 

/ - 2. “BIOLOGICAL ACCOUNTS OF POSSESSIONS AND PROPERTY: The “Acquisitive Instinct” past and present”

The “Acquisitive instinct”.

Sociobiology: the “acquisitive instinct” in modern disguise?

Possession-related bahaviour in different cultures.

Possessive behaviour and childhood.

Humans and other animals.

Social aspects of material possessions.

Instinct revisited.

Conclusion.

 

/ - 3. “THE INDIVIDUAL-CENTRED APPROACH: Material Possessions as parts of the Extended Self”

Possessions as parts of the Self.

A developmental perspective on possessions and self.

The first treasured possession.

Language acquisition and possessive behaviour.

Possession disputes and early self-definition.

Instruments of control and power.

Acquisition of specific possession-related concepts.

Political and economic socialization.

Summary.

Instrumental and symbolic extensions of the adult self.

Furby’s control model.

Consumer products as expressions of personality.

The Instrumental-symbolic dichotomy.

Conclusion.

 

/ - 4. “A SOCIAL CONSTRUCTIONIST PERSPECTIVE: Possessions as material symbols of Identity”

 

/  - 5.  “POSSESIONS AS SYMBOLIC EXPRESSIONS OF IDENTITY”

Status symbols.

Gift-giving: accepting and imposing identities.

Consumer goods revisited.

Symbolic self-completion.

Is enough ever enough?

Pets as self-extensions.

Life in Institutions.

Personal storehouse of meaning:  life and beyond.

The home as identity shell.

Favourite possessions as markers of age, sex and culture.

Conclusion.

 

/ - 6. “MATERIAL POSSESSIONS AS REFLECTIONS OF IDENTITY: Gender, social-material status and social groups”

 

/ - 7. “FINE FEATHERS MAKE FINE BIRDS. The Impact of material context on perceived Identity”

 

/ - 8. “THE CURRENT WESTERN CONCEPTION OF IDENTITY: The materialism-idealism paradox”



απόπειρα μετάφρασης:

 

Helga Dittmar Η Κοινωνική Ψυχολογία των Υλικών Αποκτημάτων

 

 

Τα κεφάλαια του βιβλίου της Helga Dittmar «Η Κοινωνική Ψυχολογία των Υλικών Αποκτημάτων:  Το έχειν σημαίνει είναι», 1992, Harvester  Wheatseaf , UK / επίσης St. Martin's Press, Νέα Υόρκη.

 

 

/ - 1. «Το «έχειν» σημαίνει «είναι»: Είναι αυτή η ερώτηση;

Ατομική ιδιοκτησία και υλισμός.

Υλικά σύμβολα.

Ο εαυτός, ο άλλος και τα υλικά σύμβολα της Ταυτότητας.

Η άνοδος της μαζικής κοινωνίας των καταναλωτών: «είμαστε» αυτά που «έχουμε».

Η Ταυτότητα μέσω κατοχής (υλικών αποκτημάτων).

 

/ - 2. Βιολογικές εξηγήσεις των αποκτημάτων και Ιδιοκτησία: Το "αποθησαυριστικό ένστικτο" παρελθόν και παρόν

Το « αποθησαυριστικό/αποκτητικό ένστικτο». (acquisitive instinct)

Κοινωνιοβιολογία: το «αποθησαυριστικό ένστικτο» υπό σύγχρονη μεταμφίεση;

Η συμπεριφορά που σχετίζεται με την κατοχή (απόκτηση) σε διαφορετικούς πολιτισμούς.

Αποκτητική συμπεριφορά και παιδική ηλικία.

Οι Άνθρωποι και τα άλλα ζώα.

Κοινωνικές πτυχές των υλικών κατοχών (αποκτημάτων).

Το ένστικτο υπό επανεξέταση.

Συμπέρασμα.

 

/ - 3. «Η επικεντρωμένη στο άτομο προσέγγιση: Οι υλικές κατοχές ως μέρη του εκτεταμένου εαυτού»

Τα (υλικά) αποκτήματα ως μέρη του Εαυτού.

Μια αναπτυξιακή προοπτική για τα αποκτήματα και τον εαυτό.

Η πρώτη πολύτιμη κατοχή.

Απόκτηση της γλώσσας και αποκτητική συμπεριφορά .

Οι διαφωνίες περί αποκτημάτων και ο πρώιμος αυτοπροσδιορισμός.

Όργανα ελέγχου και ισχύος.

Η απόκτηση συγκεκριμένων εννοιών που σχετίζονται με την κατοχή (κτητικότητα).

Πολιτική και οικονομική κοινωνικοποίηση.

Περίληψη.

Εργαλειακές και συμβολικές επεκτάσεις του ενήλικα εαυτού.

Το μοντέλο ελέγχου του Furby .

Τα καταναλωτικά προϊόντα ως εκφράσεις προσωπικότητας.

Η διχοτομία εργαλειακό-συμβολικό.

Συμπέρασμα.

 

/ - 4. «ΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ: Τα αποκτήματα ως υλικά σύμβολα της Ταυτότητας»

 

/ - 5.  «Τα αποκτήματα ως συμβολικές εκφράσεις της Ταυτότητας»

Σύμβολα κύρους (status symbols).

To «δωρίζειν» (δωροφορείν): αποδοχή και επιβολή ταυτοτήτων.

Τα καταναλωτικά αγαθά επανεξεταζόμενα.

Συμβολική αυτο-ολοκλήρωση.

Είναι το επαρκές ποτέ αρκετό;

Τα κατοικίδια ως προεκτάσεις του εαυτού.

Η ζωή στα ιδρύματα.

Προσωπική αποθήκη νοήματος: ζωή και επέκεινα.

Το σπίτι ως κέλυφος ταυτότητας.

Τα «αγαπημένα-προτιμώμενα» αγαθά ως δείκτες ηλικίας, φύλου και πολιτισμού.

Συμπέρασμα.

 

/ - 6. «Τα υλικά αποκτήματα ως αντανακλάσεις της Ταυτότητας: Φύλο, κοινωνική-υλική κατάσταση (status) και κοινωνικές ομάδες»

 

/ - 7 . «Τα έξοχα φτερά κάνουν τα έξοχα πουλιά. Ο αντίκτυπος του υλικού πλαισίου στην ταυτότητα, όπως αυτή γίνεται προσληπτέα »

 

/ - 8. «Η τρέχουσα δυτική έννοια της Ταυτότητας: Το παράδοξον του υλισμού-ιδεαλισμού»